Consumenten: Martine van Hulst

Martine van Hulst:

"Dankzij deze hooroplossing heb ik mijn oude leven terug."

Martine Schreurs – van Hulst is 48 jaar. Zij is getrouwd en moeder van twee zoons van 18 en 19. Twaalf jaar geleden merkte mevrouw van Hulst voor het eerst dat zij minder goed kon horen dan voorheen. Twee voorbeelden staan haar nog helder voor de geest: ‘Ik werkte als vrijwilligster op een peuterspeelzaal, toen ik op een dag geen afzonderlijke kinderstemmen meer hoorde, maar alleen geroezemoes. En toen ik mijn zoon op een dag met de auto naar het voetballen reed, zag ik dat een vriend van mijn zoon iets zei, maar ik hoorde alleen maar het geluid van de motor’, vertelt mevrouw van Hulst. Een uiterst vervelende situatie. Onderzoek door artsen leerde haar dat zij een ‘Perceptief komvormig gehoorverlies’ heeft. Bij deze aandoening die weinig voorkomt, worden alleen de hoge en lage tonen goed gehoord. Geluiden in het spraakgebied zakken weg. Prognoses omtrent de ontwikkeling van de achteruitgang van het gehoor van mevrouw van Hulst worden door artsen niet gegeven. Twaalf jaar geleden was het verlies 20 decibel. Het laatste audiogram van mevrouw van Hulst gaf een gehoorverlies van 75 decibel aan.

Toen de diagnose was gesteld, had mevrouw van Hulst het vertrouwen dat haar gehoor met behulp van een apparaat weer redelijk ‘normaal’ zou kunnen worden. Helaas bleek het tegenovergestelde waar. Na het uitproberen van verschillende hoortoestellen, een bijna wekelijkse afspraak met de audicien en talloze testen met verschillende instellingen van het hoorapparaat hoorde zij nog steeds niet op een acceptabele manier. Mevrouw van Hulst geeft een sprekend voorbeeld: ‘Als ik in de supermarkt kwam, hoorde ik de motoren van de koelapparaten. Iets wat anderen amper opmerken. Bij de caissière moest ik goed kijken en wachten tot haar mond bewoog. Boven haar hoofd hangt een airconditioner en de motor daarvan hoorde ik harder dan haar stem. Vervolgens kon ik dan met wat liplezen en wat raden, ontcijferen wat ze zei en antwoorden.’

Mevrouw van Hulst bezocht het Audiologisch Centrum Nijmegen waar werd gezegd dat er voor haar type hoorverlies geen ideale instelling bestaat bij een gehoorapparaat. Ze moest hier mee leren leven. Ze ging door een fase die een maatschappelijk werker later benoemde: een rouwproces; afscheid nemen van goed horen. Twee jaren volgden, waarin mevrouw van Hulst geen hoortoestel meer droeg. Daarna probeerde ze het met een in-het-oor toestel.

Op een dag surfte zij over het internet en las over de Varibel hooroplossing die op dat moment nog in ontwikkeling was. Zij gaf zich op als geïnteresseerde en in december jongstleden werd ze gebeld door Varibel met de vraag of ze wilde meewerken aan het testen. Mevrouw van Hulst reageerde positief en hoopvol: ‘Ik was benieuwd wat deze hooroplossing zou kunnen bieden. Zou dit dan een oplossing zijn voor mijn gehoorproblematiek?’ Al de eerste dag dat ze de hoorbril droeg, bleek dit het geval. Mevrouw van Hulst vervolgt haar verhaal: ‘Jarenlang kon ik het geluid van de radio via het hoortoestel niet verdragen, het klonk vervormd, ongeveer zoals de ietwat schel klinkende transistorradio’s van vroeger. Zonder hoortoestel hoorde ik alleen de drumpartijen. Met de Varibel versta ik de gesproken en gezongen woorden op de radio weer. Muziek klinkt mooi, vertrouwd en vooral gewoon. Het ontroert me’.

De hoorbril heeft een grote impact op het leven van mevrouw van Hulst: ‘Ik kan nu weer dingen doen zonder aarzelingen. Niet meer opzien tegen een verjaardag waar ik me voorheen een decorstuk voelde. Ik kan weer op een ontspannen manier zitten en toch verstaan wat er gezegd wordt’. Over het montuur is zij ook tevreden: ze heeft een mooi steenrood exemplaar. Lachend vertelt mevrouw van Hulst: ‘Mijn tienerzoon is niet altijd even complimenteus, maar van deze bril zei hij dat het me goed staat. Voor mij is echter de terugkeer van communicatie in alle omstandigheden het allerbelangrijkst. Dankzij dat heb ik mijn oude leven weer terug.’

Afdrukken Afdrukken  

Keywords: Varibel, hoorbril, hooroplossing, gebruikers ervaring, hoorverlies, impact